vad händer efter studenten, egentligen?

2009-02-17 09:41:02


Förra veckan slog det mig - vad kommer hända efter studenten egentligen?

Det som verkligen fick mig att tänka till, var när en nära vän till mig berättade om henne och hennes pojkväns problem. Det är så att hon har länge varit inställd på att plugga vidare i Sundsvall och nu har hennes pojkvän (som tog studenten förra året) fattat stort intresse för en utbildning i Luleå, vilket betyder att de kommer att få plugga på varsitt håll, långt ifrån varandra. Och eftersom de kommer att vara studenter kommer de att ha dålig inkomst och kommer därför inte kunna pendla fram och tillbaka och träffa varandra lika mycket som de gör nu, vilket i sin tur kommer att bli väldigt jobbigt. Jag förstår vilken svår situation de sitter i, I've been there, men det hann dock inte gå så långt.

Om knappt fyra månader tar vi studenten och jag tror inte riktigt att vi har förstått vad detta egentligen innebär? Vi har gått i skolan i 11 år och snart är det ett avslutat kapitel, i alla fall för vissa. Men vad händer efter studenten? Vissa kommer att börja plugga vidare och vissa kommer att flytta osv. Vilket gör att man lätt förlorar kontakter med både vänner och bekanta.

________________________
It's a end of an era, my friends.
It's a end of an era.
________________________

Jag har kanske fått ett dussin olika kataloger angående högskoleutbildningar och jag har inte läst någon förrän jag fick två st till med posten förra veckan. Eftersom jag går Media betyder det att jag måste plugga vidare om jag ska kunna bli någonting, eller rättare sagt om jag ska kunna få ett bra jobb.

Jag har länge varit bestämt mig för att ta ett sabbatsår och jobba lite. Prova på lite saker, för att se vad det är jag vill jobba med i framtiden, innan jag bestämmer mig för att plugga vidare, och det står jag fortfarande fast för. Jag har länge varit inställd på att bli journalist och det var därför jag valde att gå Media, men nu är jag inte så säker längre. (Kul att komma på det nu efter tre år liksom?) Men jag ångrar verkligen inte att jag valde Media, inte för en sekund heller. Det kan vara en utav de bästa valen jag har gjort här i livet och jag kommer definitivt att sakna klassen efter studenten. MK06 är absolut den bästa och underbaraste klassen, någonsin!

Förstår ni vad jag menar? Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte själv riktigt vad detta innebär och jag kommer förmodligen inte att göra det heller förrän vi tar studenten.

Vad tycker du?
Och vad har ni tänkt göra efter studenten?

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Jag vill inte sluta skolan :D haha. Känns som jag behöver mer tid att fundera ut vad jag vill bli. Men jag tänker lika som du, jobba lite först. Sedan plugga vidare. Tror jag ska plugga vidare till Förskolelärare =) Det vill jag iaf. nu, sen får man se vad som händer =)

2009-02-17 @ 14:41:43
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: stina

du menar miig (;

det var luleå (:

2009-02-17 @ 16:41:30
Postat av: SVAR till stina

hihi, ja det gör jag gumman :)

jaha, bäst jag ändrar det då :)

2009-02-17 @ 17:14:22
URL: http://benta.blogg.se/
Postat av: SVAR till Nathalie

Haha, nä inte jag heller när man tänker så. :/ men bara för att slippa alla läxor man har. haha! Okej :) Det låter som en utmärkt idé :)

2009-02-17 @ 17:15:52
URL: http://benta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0