Frukosten är det viktigaste målet på hela dagen

2009-09-12 08:16:44

Jag har nyss klivit upp och nu ska jag gå ner och äta frukost. Direkt när jag vaknar så är jag hungrig, vilket är väldigt bra - eftersom frukosten är det viktigaste målet på hela dagen. En bra frukost kan rädda hela din dag. Om du börjar dagen med en bra frukost får både din kropp och hjärna bränsle och energi. Du orkar koncentrera dig mer och presterar därmed bättre.

Vissa kan tyvärr inte äta frukost på morgonen, utan väntar fram till lunchen för att få i sig sitt första mål för dagen, vilket i sin tur kan straffa sig i längden. Att vänta långt in på dagen innan man ger kroppen föda försämrar inte bara dina arbetspresentationer och koncentrationsförmåga, utan kan också leda till mer småätande under dagen.

Om man går upp en kvart tidigare och äter frukost, kommer man att må mycket bättre och presentera mycket bättre under dagen. Några fördelar med att äta frukost är alltså:
  • Mindre risk för övervikt
  • Mindre småätande under dagen
  • Bättre koncentrationsförmåga
Om du inte kan få i dig någon mat på morgonen, så får du lära dig! Börja med en mindre frukost och du kommer snart att se att du kan få ner mer mat. Försök att alltid äta frukost!

Några exempel på en bra frukost:
  • En tallrik fil med flingor, en eller två smörgåsar med olika pålägg och en frukt
  • En tallrik gröt med mjölk och en frukt, en smörgås med lite grönt (paprika eller tomat t.ex).
En lättlagad frukost klassiker:
  • Havregrynsgröt - Välj havregryn, fiberhavregryn eller rågflingor
  • Bröd - Välj något av alla fullkornsbröd som finns tillgängliga
  • Pålägg - Välj något proteinrikt som skinka eller ost
  • Frukt

Kommentarer
Postat av: katten

Man kan ju inte dra slutsatsen ”att äta frukost skapar god hälsa” när slutsatsen lika gärna kan vara ”människor som vårdar sin hälsa äter oftare frukost”.

Postat av: Linda

själv älskar jag smothie med blå alprosojamjölk! banan o bär! ev äpple el päron. MIXA! ät med flingor. mixa i havregryn för mer matigt. Mitt hetaste tips.

2009-09-13 @ 10:53:18
Postat av: Svar; Linda

Tack för tipset, Linda! :)

2009-09-13 @ 11:00:31
URL: http://benta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0